Klatring i København

Sidst opdateret: december, 2022 | Denne artikel indeholder annoncer

Klatring er den ultimative sport til børn og voksne, da det både er fysisk og psykisk udfordrende. Samtidig er det både sjovt at gøre alene, men i særdeleshed også med venner, familie eller kæreste. Alle kommer på arbejde, får hele kroppen brugt og det er en fornøjelse, når man løser en klatrevæg, som har været svær.

Jeg begyndte selv for alvor at klatre i vinteren 2022 efter at have været på et klatrekursus i København. Jeg blev øjeblikkeligt fanget, og hænger nu på diverse klatrevægge 2-3 dage om ugen, hvor jeg hver gang bliver udfordret fysisk, såvel som psykisk. I dette indlæg deler jeg de bedste steder at dyrke klatring i København, det bedste klatreudstyr, hvad du skal være opmærksom på, og hvorfor jeg personligt synes, at klatring er en fed sportsgren.

Klatring hos Blocs & Walls (Refshaleøen, København)

klatring-kobenhavn-blocs-and-walls

Klatreklubben i København, Blocs & Walls går også under navnet DBKK (Dansk Bjerg- og Klatreklub), og er Danmarks, men også Nordeuropas største klatrecenter. Klatreklubben blev startet i 1951 af klatre- og bjergentusiaster, og de nuværende medlemmer har taget “ånden” med sig. Her har du nemlig en klatreklub, hvor du både kan dyrke bouldering, men også rebklatring. Blocs & Walls har indendørs klatrevægge i alle sværhedsgrade, og er det første gang du skal prøve klatring, er mulighederne uendelige.

Min første oplevelse med klatring var hos Blocs & Walls på Refshaleøen i København, hvor jeg havde købt et 2-timers klatrekursus med en uddannet instruktør. Vi blev på kurset sat godt ind i do’s and dont’s, teknikker samt prøvede klatring på både 5 m og 15 m klatrevægge. Der var naturligvis også inkluderet klatreudstyr, såsom klatresko, seler og kalk til hænderne. Hos Blocs & Walls har de en stor indendørs klatrehal, som byder på op til flere vægge med bouldering, men også store vægge med rebklatring, hvor du bliver spændt fast med klatreseler.

Efter at have prøvet klatring hos Blocs & Walls i København meldte jeg mig ind i en klatreklub, og begyndte at dyrke bouldering. Jeg synes også, at klatring på de 15 m høje klatrevægge var krævende og sjovt, men jeg tager et skridt ad gangen, og når jeg har godt styr på bouldering, prøver jeg kræfter med de høje klatrevægge.

Læs mere om klatring hos Blocs & Walls, og bestil online her.

Udendørs træklatring på Kragerup Gods (Vestsjælland)

Måske har du tidligere hørt om udendørs klatring i trætoppe, eller prøvet det på ferie i Tyskland, hvor det hurtigt blev populært. Heldig er du, for nu behøver du ikke længere tage til udlandet for at prøve udendørs træklatring. På Kragerup Gods har de nemlig en 6 kilometer klatrepark med 3,5 kilometer svævebane, så du både kan få testet din højdeskræk, men også dit mod samt evner til at klatre. Banen har seks forskellige sværhedsgrader, så uanset om du er ny eller øvet, er du sikret en god oplevelse med klatring.

udendors-traeklatring-kragerup-gods

Udendørs træklatring hos Kragerup Gods varer i 4 timer og inkluderer 45 minutters introduktion fra en garvet instruktør samt tilbehørende klatreudstyr. Kragerup Gods byder desuden ikke kun på klatring i trætoppe, men har også mange andre aktiviteter, såsom Go Bounce, fodboldgolf, shelterophold og meget mere.

Læs mere om udendørs træklatring på Kragerup Gods, og bestil online her.

Klatring i trætoppe hos Gavnø Slot (Sydsjælland)

udendors-klatring-traetop-gavno-slot

Hos Gavnø Slot kan du også prøve udendørs klatring i trætoppe. De har nemlig hele 7 baner i varierende højder, længder og sværhedsgrader. Du er dermed sikret en super god oplevelse med udendørs klatring, uanset om du er garvet eller nybegynder. Hos Gavnø Slot får du adgang til hele klatreparken og al klatreudstyret er inkluderet i prisen.

Go Fly klatreparken hos Gavnø Slot ligger i Næstved, som er en lille køretur fra København. Tag din bedste ven, kæresten eller hele familien med, og få en god oplevelse med udendørs klatring i trætoppe.

Læs mere om klatring i trætoppe hos Gavnø Slot, og bestil online her.

Hvad er klatring?

Klatring kan opdeles i flere forskellige former for klatring, f.eks. rebklatring og bouldering, som jeg kommer ind på længere nede. Helt basalt er klatring hvor, at du hænger på en væg og ved brug af din egen styrke samt klatregreb på væggen, skal gennemføre en rute op langs væggen. Klatreruten er lagt foran dig, og ved hjælp af specifikke farver på klatregrebbene, skal du bevæge dig op ad væggen. Det kan sammenlignes med at stå på ski, hvor du står ned ad en grøn, blå eller sort pist – på samme vis skal du i klatring bevæge dig op ad en grøn, gul eller blå klatrerute. Når du toppen af farven, har du gennemført klatreruten og kan bevæge dig videre til den næste udfordring.

Rebklatring

Når du skal klatre på større vægge, som tit vil være +10 meter, er der tale om rebklatring. Her kan du komme rigtig højt op, og klatringen varer som oftest i længere tid, end hvis du f.eks. dyrker bouldering, som er på mindre vægge. Ved rebklatring skal du have klatreseler og trapez på, men også tilkobles en partner, som via en karabine, giver dig reb og sørger for, at du løbende kan klatre længere og længere op. I er altså fælles om, at du løbende får mere snor, så du kan bevæge dig højere op ad væggen, og når du topper, skal din partner også hejse dig ned, så du igen kan få fodfæste.

Rebklatring er en fed måde at teste din højdeskræk af, og samtidig synes vi hos Friluftsfreak, at det er mere psykisk og fysisk krævende, da men konstant hænger i højden og hele tiden skal finde ud af, hvad næste skridt skal være. Samtidig kan du ikke bare give slip, som du kan ved bouldering, og derfor giver det også en følelse af, at man er mere i det fri.

Bouldering

Kendetegnet ved bouldering er, at du ikke har brug for reb, seler, karabiner, hjelme og andet klatreudstyr. Du kan nøjes med kalk til hænderne og et par klatresko, og så er du i gang med at klatre op ad de fem meter høje klatrevægge. Der er ligeledet tykt faldunderlag under alle væggene, så hvis du skulle falde ned fra klatrevæggen, lander du blødt.

Der er mange forskellige sværhedsgrader, så uanset om du er nybegynder, øvet eller professionel, vil der altid være udfordringer til dig. Klatreruter ved bouldering kaldes også for et “problem” og findes i alle sværhedsgrader. Som ny starter du ved de grønne klatregreb og bevæger dig derefter videre til gul, blå, pink/lilla, rød, sort og hvid. Der er de store greb, som er lette at få hænderne på, og som sværhedsgraderne ændrer sig, bliver grebbene mindre og mindre. Det kræver erfaring, råstyrke og masser af tid, før du løbende kan skifte fra den ene til den anden farve.

Rebklatring vs. Bouldering

Den store forskel på bouldering og rebklatring er, at du ved rebklatring skal fastspændes med seler og trapez samt have mere klatreudstyr, hvorimod du ved bouldering blot kan nøjes med kalk til hænderne, en kalkpose samt gode klatresko. Jeg er personligt selv startet ud med bouldering, da det er nemmere at komme i gang med, og samtidig får du rigtig god føling med klatring.

Hvor kan man gå til klatring i København?

I København er der rigtig mange muligheder for at prøve klatring af, og det er uanset om det er rebklatring på de høje vægge eller bouldering på mindre vægge. Mulighederne for klatring i København er mange, og du kan bl.a. prøve klatring hos følgende steder i København:

  • Boulders i Sydhavn og Valby
  • Blocs & Walls på Refshaleøen
  • Bison Boulders i Søborg
  • Nørrebro Klatreklub

Dette er et udpluk af de forskellige steder du kan klatre i København, men der er naturligvis også steder at klatre i Jylland, på Fyn samt andre på Sjælland. Derudover er der også udendørs klatring i trætoppe hele Danmark over.

Hvad er klatring godt for?

Klatring gør mange gode ting for kroppen, og uden tvivl også flere, end du tror. Herunder kommer vores fem bud på, hvad klatring er godt for – og det er ud fra mine egne erfaringer med klatring.

Fem bud på hvorfor du skal dyrke klatring

  • Klatring stimulerer hjernen

Før jeg begyndte at klatre, havde jeg ikke overvejet dette. Men nu da jeg er startet, er det virkelig fedt, at jeg ikke kun bliver fysisk udfordret, men også psykisk. Som tidligere nævnt, handler klatring om at løse “problemer”. Inden du begynder på et nyt problem, er det en god ide at analysere klatrevæggen og finde ud af, hvordan du nemmest kommer til toppen – og ofte også blot, hvordan du kommer til toppen. Klatring kræver koncentrationen og hjerneaktivitet, både når du hænger på klatregrebbene, men også inden du forsøger løse et nyt problem. Jeg har flere gange brugt op til flere timer på at løse et problem – og når det endelig lykkes, er det virkelig en fed følelse.

  • Styrketræning og smidighed i en samlet løsning

Jeg har altid været glad for at løbe, vandre, windsurf og stå på Stand Up Paddle, men løb giver ikke ligefrem styrke i overkroppen og surfing bliver koldt i vintermånederne. Jeg har aldrig været fan af fitnesscentre, hvorfor jeg er ekstremt glad for at have stiftet bekendtskab med klatring. Klatring giver mig den styrketræning, som jeg har manglet – og på en måde, hvor jeg ikke tænker over, at jeg rent faktisk træner. Klatring styrker kroppen hele vejen rundt, og giver dig ovenikøbet en flot form.

  • Socialt fællesskab i klatreklubber

I klatreklubber er der gode sociale relationer, hvor du taler med de andre klatrere om de forskellige klatrevægge, hvordan man løser dem og hvordan weekenden har været. Vi hjælper hinanden, for alle har været nye til klatring og haft svært ved nogle af problemerne – og så er det fedt, at mere erfarne klatrere er villige til at hjælpe. Klatreklubben i København som jeg går i, har desuden en god kaffemaskine, og viser f.eks. også fodboldkampe under EM og VM. Det er hyggeligt!

  • Klatring er afstressende

Jeg elsker at komme ud i klatreklubben, for det får mig helt i ro. Når du lander i klubben, ved du, at det er dig og klatrevæggene – du skal ikke tænke på andet. Det er en dejlig følelse, jeg får slappet af og før jeg ved af det, er der gået 3 – 4 timer. Jeg tror en af grundene er, at når man klatrer, er både kroppen og hjernen i fuld gang, da du også løbende skal tænke over dine næste bevægelser under klatringen. Når jeg derimod løber, kan mine tanker flyve rundt i hovedet, da det er benene som står for næsten 100% af motionen.

  • Flot og brugbar muskulator

Når du klatrer, får du helt naturligt en flot muskulatur. Du bliver løbende i stand til at gennemføre sværere og sværere problemer, hvilket også betyder, at din råstyrke forstærkes. Hvis du spørger mig, giver det en virkelig flot muskulatur, som ovenikøbet også er brugbar. Dette er også en af grundene til, at jeg foretrækker klatring fremfor fitness. Ved klatring føler jeg, at jeg kan bruge min forbedret styrke til noget.

Hvilken klatreklub i København er den bedste?

Dette er det helt store spørgsmål, og kun du kan mærke, hvilken klatreklub i København, er den bedste for dig. Der er mange klubber, hvor du kan dyrke klatring i København, og hvis du er usikker på, hvilken er den rette for dig, er det nemmeste at prøve de forskellige og mærke efter.

Du kan med fordel købe en endagsbillet til de forskellige klatreklubber i København og dermed prøve de forskellige af. Når du har fundet det bedste sted at klatre, kan du købe et månedsabonnement eller 10-turskort og dyrke klatring i København.